Blog2021-04-28T14:55:49+02:00

Blog voor lerarenopleiders

De verschrikkelijke 42%

Enkele weken terug stelde de OESO een rapport voor met richtlijnen voor een strategie ‘levenslang leren’ in Vlaanderen. Weten dat niet alle volwassenen gelijk zijn is een ding, ze schikken in negen profielen volgens hun motivatie om te leren en de obstakels op hun weg is nog iets anders. Het rapport maakt aanbevelingen op maat. Hoe zinvol een gedifferentieerde aanpak voor de bonte groep van al dan niet ...

13 juni 2022|

Het paradoxale einde van het lerarenberoep door de digitalisering

We zijn een jaar verder sinds de Digisprong werd uitgerold in de Vlaamse scholen. De Digisprong streeft naar een kwaliteitsvolle digitalisering in het Vlaamse onderwijs en daar is een budget van € 375 miljoen euro voor vrijgemaakt. Zonder een evaluatie te willen maken van de Digisprong, willen we dit moment aangrijpen om stil te staan bij de digitalisering van het onderwijs. Die verandert namelijk niet enkel de infrastructuur ...

9 mei 2022|

Discussie over zin of onzin van lesopnames verhult er belangrijkere

In twee recente opiniebijdragen in De Standaard plaatsen Hendrik Vos, U Gent en Wouter Smets, Karel de Grote Hogeschool en collega bestuurder  bij VELOV, vraagtekens bij de wenselijkheid van lesopnames in het hoger onderwijs, nu alle lessen terug live kunnen plaatsvinden. Hoe relevant hun kijk ook is, er zijn blinde hoeken aan. Beide docenten vertrekken van de gedachte dat er niets gaat boven livelessen waarin goede ...

18 april 2022|

Moeten we het op school nog over dorpen hebben?

Hoe wonen we? Hoe zullen we dat in de toekomst doen? Hoe horen we morgen met de ruimte om te springen? Over deze vragen breekt Atelier Vlaams Bouwmeester zich voortdurend het hoofd. Ze zijn ook pertinent voor ons, onderwijsmensen. Wat leren onze kinderen op school over wonen en mogen we een bepaalde toekomstgerichte en zelfs beleidsmatige visie daarop promoten via het onderwijs? Wat de winnares van ...

13 maart 2022|

Leraar-in-Overlevingsmodus

Een enthousiaste, deskundige en ervaren leerkracht voor elk vak, dat wil elke directie, leerling en ouder. Het verwondert dan ook niet dat het beleid heil ziet in de leraar-in-opleiding (LIO). Zij-instromers die hun baan inruilen voor een job als leraar zijn uiteraard gemotiveerd. Zij kunnen wel degelijk een deel van de oplossing zijn, maar een quick win zijn ze zeker niet. Naast zichzelf uitdagen, stellen ze tegelijkertijd ook ...

11 februari 2022|

Vroegtijdige veerkrachtversterking als praktijkshockpreventie?

2022, een nieuw jaar met beste wensen, optimistische verwachtingen en nieuwe dromen. Eerstejaarsstudenten in de lerarenopleiding formuleerden hun nieuwe dromen enkele maanden terug al. Die hoopvolle verwachtingen las ik, midden september, toch in de bevraging die ik deed bij 134 eerstejaarsstudenten van Odisee Hogeschool, campus Aalst (44% de opleiding Kleuteronderwijs en 56% Lager Onderwijs) in het kader van een onderzoeksstage. Hoewel hun verwachtingen door de eerste voorzichtige stappen ...

7 januari 2022|

De zin in burgerschapszin. Verbinding, nuance en multiperspectiviteit in een superdiverse samenleving.

In deze blog ligt de focus op burgerschapseducatie binnen het Vlaams secundair geschiedenisonderwijs. Burgerschapseducatie heeft vele facetten, gaande van ‘burger-zijn’ in de formele betekenis van ieders juridische relatie tot de Belgische rechtsstaat, tot de meer socio-educatieve betekenis van leren samen-leven en samen-zijn en de bijhorende attitude, de positieve levenshouding. Wat betekent burgerschap nu in een pluriforme seculiere samenleving? Jongeren stellen zich vragen over de polarisatie in ...

14 december 2021|

Elke leraar filosoof. Filosoferen over gevoelige samenlevingsthema’s in de klas.

Tijdens een klasuitstap naar Breendonk scanderen enkele jongeren antisemitische slogans. “Dat is maar voor de grap”, zeggen ze als de leerkracht hen hierop aanspreekt. Elders voelen meisjes zich geïntimideerd omdat ook non-binaire leerlingen ‘hun’ toilet gebruiken. En een gesprek over de hoofddoek mondt al snel uit in een debat waar voor- en tegenstemmen zich verschansen achter scherpe argumenten en de overtuiging van het eigen gelijk. Onze ...

8 november 2021|

Reflectie in het onderwijs: een vlag met meerdere ladingen

Het hele onderwijs reflecteert erop los. We willen dat onze leerlingen van kleins af aan leren uit hun ervaringen. Liefst van al willen we dat ze dat uit zichzelf doen en op een systematische manier. Zeker in opleidingen waar leerlingen of studenten professionele competenties ontwikkelen, wordt erop gehamerd, want reflectie is een geschikte manier om studenten deze competenties te helpen verwerven (Moon, 2004). Maar mensen die een opleiding ...

11 oktober 2021|

Wie mag leraar worden?

Eind augustus draaide het onderwijsdebat over het lerarentekort op volle toeren. Niet voor het eerst overigens. Lieven Boeve pleitte voor masters in het basisonderwijs, Koen Pelleriaux gooide een week later extra hout en een scheut brandversneller op het vuur door naast psychologen ook bijvoorbeeld regisseurs een belangrijke rol in het onderwijs voor te spiegelen. In deze blog stellen we ons de fundamentele vraag op grond waarvan we kunnen ...

13 september 2021|
Ga naar de bovenkant