Leergemeenschap Diversiteit en Burgerschap
De superdiverse samenleving nodigt uit om met een breed en open blik het ‘leren’ van de toekomstige leraren te benaderen. Tegelijk voelen lerarenopleiders – en leraren – de hoge verwachtingen vanuit de samenleving. De Vlaamse Leergemeenschap ‘Diversiteit en Burgerschap’ heeft als doel lerarenopleiders samen te brengen, expertise en good practices uit te wisselen aangaande diversiteit en burgerschap. Via de Leergemeenschap ‘Diversiteit en Burgerschap’ ambiëren we met de partners duurzaam bij te dragen aan de professionalisering van de lerarenopleiders aangaande Diversiteit- en Burgerschapscompetenties. Deze zijn ingeschreven in respectievelijk het Decreet Basiscompetenties en als een van sleutelcompetenties voor het secundair onderwijs. Didactisch-inhoudelijk omgaan met diversiteit heeft de laatste jaren meer aandacht gekregen zowel in de praktijk als in onderzoek. Via de Leergemeenschap wensen we de professionalisering in diepte en breedte te versterken vanuit de good practices en onderzoeksbevindingen, met de nodige kritische reflectie. Dit doen we door drie overlegmomenten in het jaar te faciliteren tussen de lerarenopleiders.
Door het versterken van de diversiteitscompetenties van de lerarenopleiders beogen we mede de (gelijke) onderwijskansen te vergroten van alle leerkrachten, en bij uitbreiding van de leerlingen.
Op welke manier kunnen lerarenopleiders de diversiteits- en burgerschapscompetenties van toekomstige leerkrachten versterken?