Blog2021-04-28T14:55:49+02:00

Blog voor lerarenopleiders

Moeten we het op school nog over dorpen hebben?

Hoe wonen we? Hoe zullen we dat in de toekomst doen? Hoe horen we morgen met de ruimte om te springen? Over deze vragen breekt Atelier Vlaams Bouwmeester zich voortdurend het hoofd. Ze zijn ook pertinent voor ons, onderwijsmensen. Wat leren onze kinderen op school over wonen en mogen we een bepaalde toekomstgerichte en zelfs beleidsmatige visie daarop promoten via het onderwijs? Wat de winnares van ...

13 maart 2022|

Leraar-in-Overlevingsmodus

Een enthousiaste, deskundige en ervaren leerkracht voor elk vak, dat wil elke directie, leerling en ouder. Het verwondert dan ook niet dat het beleid heil ziet in de leraar-in-opleiding (LIO). Zij-instromers die hun baan inruilen voor een job als leraar zijn uiteraard gemotiveerd. Zij kunnen wel degelijk een deel van de oplossing zijn, maar een quick win zijn ze zeker niet. Naast zichzelf uitdagen, stellen ze tegelijkertijd ook ...

11 februari 2022|

Vroegtijdige veerkrachtversterking als praktijkshockpreventie?

2022, een nieuw jaar met beste wensen, optimistische verwachtingen en nieuwe dromen. Eerstejaarsstudenten in de lerarenopleiding formuleerden hun nieuwe dromen enkele maanden terug al. Die hoopvolle verwachtingen las ik, midden september, toch in de bevraging die ik deed bij 134 eerstejaarsstudenten van Odisee Hogeschool, campus Aalst (44% de opleiding Kleuteronderwijs en 56% Lager Onderwijs) in het kader van een onderzoeksstage. Hoewel hun verwachtingen door de eerste voorzichtige stappen ...

7 januari 2022|

De zin in burgerschapszin. Verbinding, nuance en multiperspectiviteit in een superdiverse samenleving.

In deze blog ligt de focus op burgerschapseducatie binnen het Vlaams secundair geschiedenisonderwijs. Burgerschapseducatie heeft vele facetten, gaande van ‘burger-zijn’ in de formele betekenis van ieders juridische relatie tot de Belgische rechtsstaat, tot de meer socio-educatieve betekenis van leren samen-leven en samen-zijn en de bijhorende attitude, de positieve levenshouding. Wat betekent burgerschap nu in een pluriforme seculiere samenleving? Jongeren stellen zich vragen over de polarisatie in ...

14 december 2021|

Elke leraar filosoof. Filosoferen over gevoelige samenlevingsthema’s in de klas.

Tijdens een klasuitstap naar Breendonk scanderen enkele jongeren antisemitische slogans. “Dat is maar voor de grap”, zeggen ze als de leerkracht hen hierop aanspreekt. Elders voelen meisjes zich geïntimideerd omdat ook non-binaire leerlingen ‘hun’ toilet gebruiken. En een gesprek over de hoofddoek mondt al snel uit in een debat waar voor- en tegenstemmen zich verschansen achter scherpe argumenten en de overtuiging van het eigen gelijk. Onze ...

8 november 2021|

Reflectie in het onderwijs: een vlag met meerdere ladingen

Het hele onderwijs reflecteert erop los. We willen dat onze leerlingen van kleins af aan leren uit hun ervaringen. Liefst van al willen we dat ze dat uit zichzelf doen en op een systematische manier. Zeker in opleidingen waar leerlingen of studenten professionele competenties ontwikkelen, wordt erop gehamerd, want reflectie is een geschikte manier om studenten deze competenties te helpen verwerven (Moon, 2004). Maar mensen die een opleiding ...

11 oktober 2021|

Wie mag leraar worden?

Eind augustus draaide het onderwijsdebat over het lerarentekort op volle toeren. Niet voor het eerst overigens. Lieven Boeve pleitte voor masters in het basisonderwijs, Koen Pelleriaux gooide een week later extra hout en een scheut brandversneller op het vuur door naast psychologen ook bijvoorbeeld regisseurs een belangrijke rol in het onderwijs voor te spiegelen. In deze blog stellen we ons de fundamentele vraag op grond waarvan we kunnen ...

13 september 2021|

Diversiteit is…

Vul maar aan. Het doet denken aan scheurkalenders, mokken en andere prularia met het opschrift ‘Liefde is…’ en daaronder een grappige tekening en quote, al dan niet met filosofische ondertoon. De mogelijkheden zijn legio. Wanneer we het begrip diversiteit willen afbakenen merken we al snel op dat het verschillende kanten uit kan gaan. De vraag stelt zich of het zinvol is om het begrip af te bakenen dan ...

14 juni 2021|

Alle eindtermen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere

Het gaat de laatste maanden voortdurend over leren in het onderwijsdebat. Je kan niet naast de samengestelde woorden beginnend met ‘leer’ lezen. Nu na de leerachterstand, de leervertraging en de leerwinst… de leerkracht nog hot maken. Niet dat de focus op leren stoort. Leren is ook voor ons de essentie van goed onderwijs. Hoe meer er geleerd wordt, hoe beter. Toch is een waarschuwing op zijn plaats. Niet ...

10 mei 2021|

Schakelen

De koers is van ons. Dat merken we aan de beeldspraak van het schakelen in coronatijden. De metafoor die bedacht is om de flexibiliteit en oplossingsgerichtheid van het beleid te verkopen aan de publieke opinie dreigt het beeld op te roepen van ploegleiders die hun zenuwen niet onder controle hebben en voortdurend in de oortjes van hun renners roepen. De positieve en beoogde connotatie met ‘we ...

19 april 2021|
Ga naar de bovenkant