Blog voor lerarenopleiders
She’s got it
Wie dacht dat ik opende met een songtitel heeft gelijk. Little Richard scoorde er 50 jaar geleden een hit mee. Maar de song waar ik aan dacht, heet eigenlijk ‘Venus’ en is van de Nederlandse band Shocking Blue. Veel heeft de tekst niet om het lijf. ‘She’ of Venus lijkt gewoon de juiste looks te hebben en de song de juiste vibe. Het plaatje klopt. ‘Ze heeft het’, hoor ...
“Hem moet je aanspreken als een hond”
Lachen tijdens een keynote kan gênant zijn, zeker als je lacht om een harde of foute uitspraak. Ik probeerde mijn gegniffel te onderdrukken, maar Bram Oonk, spreker van dienst tijdens de Week van de Educatieve Professional in Doetinchem, heeft het ongetwijfeld gezien. Met de quote die ik tot titel bombardeer, verwees hij naar de opmerking van een mentor aan een stagiair van de lerarenopleiding die er, naar verluidt, onvoldoende ...
Hoe wit kleurt het schoolboek?
“Onze samenleving werd de afgelopen tien jaar veel diverser, maar niet alle scholen volgen die trend. […] Veel witte scholen blijven wit.” Tot deze vaststelling komt de krant De Standaard op basis van eigen onderzoek (DS, 26 augustus). De krant voegt er analyse en duiding aan toe van deskundigen, zoals Orhan Agirdag, Piet Van Avermaet en Els Consuegra. Laatstgenoemde benoemt de problematiek van de ongelijk verdeelde diversiteit in onze ...
“Bedankt voor het luisteren”
28 mei presenteerde een delegatie van leerlingen van de Aalsterse secundaire scholen aanbevelingen inzake gelijke onderwijskansen aan hun directies en aan de andere leden van de Werkgroep Ouders van het LOP. De presentatie in cultuurcentrum De Werf was het slotakkoord van een leerrijk proces zoals VSK, de Vlaamse Scholierenkoepel, er wel in meer steden begeleidt. Leerrijk voor ons was vooreerst dat de leerlingen zelf een rode draad doorheen hun ...
Ouders doen ertoe
Aan de relatie tussen scholen en ouders wordt relatief weinig aandacht geschonken in de media. En als het toch gebeurt, benadert men dit onderwijsthema vaak negatief. Ouders worden opgevoerd als dwarsliggers die zich niet neerleggen bij beslissingen van klassenraden of als ongeïnteresseerden die hun kinderen van school weghouden om een goedkopere vlucht te kunnen boeken. We hebben nood aan positieve verhalen, niet alleen om het dominante discours te doorbreken, ...
Blinde vlekken
Wat? Hoe? Wie? Waar? In essentie zijn dat de meest gestelde onderwijsvragen. Wat moet geleerd worden? Wat zijn de minimumdoelen? Hoe wordt er best geleerd? Hoe pakken leraren hun lessen didactisch best aan? Wie geeft les? Wie kunnen we nog aantrekken? Waar hoort welke leerling thuis? Waar lopen leerlingen die uitbreiding van zorg nodig hebben school? De vragen zijn pertinent, maar ze hebben belangrijke beperkingen die ik in ...
Als er iets gezonken is, dan toch wel het onderwijsdebat
Wat doet aanhoudend slecht nieuws over onderwijs met leerkrachten? Raken ze gedemotiveerd? Minder tevreden met hun job? Op die vragen zocht educatievemasterstudente Sarah Moens (Universiteit Antwerpen) voor haar masterproef een antwoord. 291 Vlaamse leerkrachten secundair onderwijs namen aan haar onderzoek deel. Ze legde hen een algemene vragenlijst over dit onderwerp voor en vroeg hen ook naar hun gevoel bij enkele sprekende krantenkoppen. Zulk onderzoek was nog niet eerder uitgevoerd ...
Leraren in soorten
In september gaan in Vlaanderen en Brussel de opleidingen voor master in het basisonderwijs van start. Daarmee wordt een idee van Lieven Boeve, voormalig directeur-generaal Katholiek Onderwijs Vlaanderen, werkelijkheid. De uitdaging bestaat er nu in de verwachte of veronderstelde voordelen te realiseren en te maximaliseren: meer en betere leraren in het basisonderwijs en daardoor ook de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren. Tegelijk moeten we de voorziene en nog onvoorziene problemen ...
Leren op de grens
‘Zo doen ze dat niet in de praktijk.’ Leerkrachten in het TSO en BSO, maar ook docenten in het hoger onderwijs zijn vertrouwd met deze reactie. De leerling of student kan er heel uiteenlopende dingen mee bedoelen. Soms drukt hij een vaststelling uit. In bakkerij Pieters worden de frangipanetaarten niet afgewerkt met een glazuurlaag. Of hij bedoelt ermee dat de aanpak van de leraar op school omslachtig is. Als ...
Klasmanagement
De beleidsnota van Zuhal Demir, minister van Onderwijs en Vorming, was bijna onopgemerkt gepasseerd, ware het niet dat de nota een eerder akkoord over het niet verspreiden van schoolresultaten op de Vlaamse toetsen dreigde op te blazen. Toch staan er nog punten in waarover je een boom kan opzetten. Lerarenopleidingen vragen om naast aan Nederlands en wiskunde ook extra te focussen op klasmanagement is er zo een. Mijn logica ...









