Blog2021-04-28T14:55:49+02:00

Blog voor lerarenopleiders

Reflectie in het onderwijs: een vlag met meerdere ladingen

Het hele onderwijs reflecteert erop los. We willen dat onze leerlingen van kleins af aan leren uit hun ervaringen. Liefst van al willen we dat ze dat uit zichzelf doen en op een systematische manier. Zeker in opleidingen waar leerlingen of studenten professionele competenties ontwikkelen, wordt erop gehamerd, want reflectie is een geschikte manier om studenten deze competenties te helpen verwerven (Moon, 2004). Maar mensen die een opleiding ...

11 oktober 2021|

Wie mag leraar worden?

Eind augustus draaide het onderwijsdebat over het lerarentekort op volle toeren. Niet voor het eerst overigens. Lieven Boeve pleitte voor masters in het basisonderwijs, Koen Pelleriaux gooide een week later extra hout en een scheut brandversneller op het vuur door naast psychologen ook bijvoorbeeld regisseurs een belangrijke rol in het onderwijs voor te spiegelen. In deze blog stellen we ons de fundamentele vraag op grond waarvan we kunnen ...

13 september 2021|

Diversiteit is…

Vul maar aan. Het doet denken aan scheurkalenders, mokken en andere prularia met het opschrift ‘Liefde is…’ en daaronder een grappige tekening en quote, al dan niet met filosofische ondertoon. De mogelijkheden zijn legio. Wanneer we het begrip diversiteit willen afbakenen merken we al snel op dat het verschillende kanten uit kan gaan. De vraag stelt zich of het zinvol is om het begrip af te bakenen dan ...

14 juni 2021|

Alle eindtermen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere

Het gaat de laatste maanden voortdurend over leren in het onderwijsdebat. Je kan niet naast de samengestelde woorden beginnend met ‘leer’ lezen. Nu na de leerachterstand, de leervertraging en de leerwinst… de leerkracht nog hot maken. Niet dat de focus op leren stoort. Leren is ook voor ons de essentie van goed onderwijs. Hoe meer er geleerd wordt, hoe beter. Toch is een waarschuwing op zijn plaats. Niet ...

10 mei 2021|

Schakelen

De koers is van ons. Dat merken we aan de beeldspraak van het schakelen in coronatijden. De metafoor die bedacht is om de flexibiliteit en oplossingsgerichtheid van het beleid te verkopen aan de publieke opinie dreigt het beeld op te roepen van ploegleiders die hun zenuwen niet onder controle hebben en voortdurend in de oortjes van hun renners roepen. De positieve en beoogde connotatie met ‘we ...

19 april 2021|

Digisprong of bokkensprong

375 miljoen euro! Vanuit het Vlaams Relanceplan [1] voorziet de Vlaamse Regering een smak voor het Vlaamse leerplichtonderwijs om van achterstand naar voorsprong te gaan op vlak van digitalisering. De coronacrisis heeft de nood aan ICT-middelen en aan een versterking van de digitale competenties voor de meest kwetsbare leerlingen pijnlijk blootgelegd. De verschillen zien we ook weerspiegeld op niveau van de scholen. De ene school zet al jaren actief ...

8 maart 2021|

Uiteraard

Ik groeide op in een agrarisch dorp in Vlaanderen. Zo eentje van de goede oude soort, een dorp waarin iedereen elkaar kent. Een dorp van samenhorigheid, van dorpsscholen, sportclubs en jeugdbewegingen. Eentje waarin boodschappen doen veel tijd kost. Niet omdat er geen winkels in de buurt zijn, wel omdat je met iedereen een praatje slaat onderweg. Maar ook wel een ‘wit’ dorp. Een dorp waarin dat ene geadopteerde bruine jongetje ...

8 februari 2021|

Blijf verbonden

Hikikomori is een Japans begrip en betekent letterlijk “sociale terugtrekking”. Het is een vorm van extreme afzondering. Het Japanse Ministerie van Gezondheid, Arbeid en Welzijn definieert hikikomori als volgt: “een conditie waarin een individu weigert zijn/haar huis te verlaten, niet naar werk of school gaat, zich afkeert van de samenleving en afzondert in een kamer voor een periode van meer dan zes maanden.” In Japan alleen zijn er, afhankelijk ...

11 januari 2021|

Contactberoep

Wat zouden de kappers het meest missen: de routine van het knippen en krullen, de kunst om een passend kapsel bij iemand te zien passen en het vervolgens kundig uit een bos haar te toveren, of het contact met de klanten? Ook bij restauranthouders en masseurs kunnen we ons afvragen of ze snakken naar de techniek, de creativiteit of de dialoog. Die vraag kunnen we ook aan honderdduizenden ...

14 december 2020|

Weg met de meester, leve de Master

Waar blijven de Masters in het basisonderwijs? De roep echoot regelmatig de boodschap dat masters basisonderwijs het antwoord is op een dubbel probleem: dat van het lerarentekort en dat van de onderwijskwaliteit. Het begon in 2017 met een denkballonnetje van KOV en COV. Daarop volgde een inspiratiedag gestuwd door de universiteiten. De voorbije jaren bleef de veronderstelde magische oplossing voor twee van de grootste onderwijsuitdagingen opduiken. Een week ...

9 november 2020|
Ga naar de bovenkant