Blog voor lerarenopleiders
Leren op de grens
‘Zo doen ze dat niet in de praktijk.’ Leerkrachten in het TSO en BSO, maar ook docenten in het hoger onderwijs zijn vertrouwd met deze reactie. De leerling of student kan er heel uiteenlopende dingen mee bedoelen. Soms drukt hij een vaststelling uit. In bakkerij Pieters worden de frangipanetaarten niet afgewerkt met een glazuurlaag. Of hij bedoelt ermee dat de aanpak van de leraar op school omslachtig is. Als ...
Klasmanagement
De beleidsnota van Zuhal Demir, minister van Onderwijs en Vorming, was bijna onopgemerkt gepasseerd, ware het niet dat de nota een eerder akkoord over het niet verspreiden van schoolresultaten op de Vlaamse toetsen dreigde op te blazen. Toch staan er nog punten in waarover je een boom kan opzetten. Lerarenopleidingen vragen om naast aan Nederlands en wiskunde ook extra te focussen op klasmanagement is er zo een. Mijn logica ...
Evidence-informed werken: waarom precies als leraren(opleider)?
Leerpunt kreeg de waardevolle opdracht om het evidence-informed werken in onderwijs te stimuleren. Voor sommigen roept dit misschien vragen op als: “Ongetwijfeld belangrijk, maar wat is dit precies en waarom op deze manier werken?” Of: “Kan alles wat je als leraar doet wel gevat worden in onderzoek?” Of ook: “Hebben we dan helemaal geen eigen inbreng meer als leraar?” Evidence-informed werken in onderwijs houdt in dat leraren weloverwogen keuzes ...
De voorbereiding van leraren op een inclusieve onderwijspraktijk
Een blik op het advies van de Commissie voor Inclusief Onderwijs Het advies van de Commissie Inclusief Onderwijs, gepubliceerd in juni, heeft de discussie over inclusief onderwijs nieuw leven ingeblazen. Althans, dat is toch de bedoeling. Als lerarenopleider ben ik blij te zien dat het advies de cruciale rol van leerkrachten en hun opleiding erkent in het realiseren van inclusief onderwijs. Inclusief onderwijs is een waardevol en noodzakelijk ...
Transformeer het lerarenberoep
Internationale onderwijsrapporten waarin landen en leerlingenscores met elkaar vergeleken worden, genieten doorgaans veel aandacht. Een gezamenlijk rapport van de VN-organisaties die zich bezighouden met arbeid en onderwijs* van begin dit jaar deed dat minder. Dit rapport over wat er met het lerarenberoep moet gebeuren is daarom niet minder interessant. Een persoonlijke lezing op drie niveaus. Op een eerste niveau... lees ik kanttekeningen bij vertrouwde analyses. Zo stelt ...
Een veranderende onderwijscontext zet aan tot vernieuwing in professionalisering
STEM in de basisschool als voorbeeld De toepassing van STEM op de klasvloer van de kleuter- en lagere school is en blijft een uitdaging. Een doordachte STEM-professionalisering is nodig voor leraren in het basisonderwijs. Leerkrachten ervaren een nood aan inspiratie en praktijkvoorbeelden maar ook aan de juiste begeleiding om STEM vorm te geven in de klas. Waar knelt precies het schoentje? Aan de goesting van de leerkrachten? Of ...
Meer leerkrachten met een beperking voor de klas
Wat wil jij later worden? Leerkracht natuurlijk! Ik wil zijn zoals juf Sofie of meester Ahmed. Uitspraken als deze hoor je op veel speelplaatsen. Je hoort ze ook in de lerarenopleiding, wanneer leraren in spe vertellen in wiens voetsporen ze later zouden willen treden. Het is dan ook enorm belangrijk dat leerlingen zich kunnen herkennen in de leerkrachten die voor de klas staan. Helaas is er nog een lange ...
De lessen van een generaal op rust voor het onderwijs
Als leiders van organisaties willen aankaarten hoe complex de problemen waarmee ze geconfronteerd worden zijn, beginnen ze anno 2024 over de VUCA*-wereld vol uitdagingen die een interdisciplinaire en cocreatieve aanpak vergen. Mart de Kruif, een vroegere topman van het Nederlandse leger, doet minder aan newspeak. Hij toont een kaart van Afghanistan die de verhouding tussen alle etnische groepen voorstelt in de periode dat hij daar NAVO-troepen leidde. Elke beslissing ...
Meer bewegen op school, wetenschappelijk onderbouwd
Recent waarschuwden een 70-tal academici en collega’s uit het werkveld in een open brief voor het pseudowetenschappelijke programma Bodymap dat de ontwikkeling van jonge kinderen wil stimuleren via de motoriek. Het Antwerps bedrijfje achter het gelijknamige programma had zijn wetenschappelijke referenties met ChatGPT gegenereerd. Bodymap baseert zich op de reflex-hiërarchische visie op de motorische ontwikkeling die zij voorstelt aan de hand van een zogeheten ontwikkelingslab, een rek met allerlei ...
Motivatie, druk en aandacht
Een studente liet zich in de marge van een mondeling examen ontvallen hoe zwaar de examenperiode woog op haar en haar gezin. Een van haar dochters had gevraagd of ze wel sliep. Dat komt ervan als kinderen mama voor het slapengaan en bij het ontwaken over een cursus gebogen zien zitten. Haar verhaal bevestigde mijn beeld van haar als een heel gemotiveerde sterke leraar in spe. Tegelijk paste dit ...