Blog voor lerarenopleiders
Een onbekende wereld
Onderwijs en eten hebben veel met elkaar gemeen. We kunnen niet zonder, steken er tijd en geld in en terwijl slechts een minderheid als kok of restaurantrecensent door het leven gaat, zijn we allemaal ervaringsdeskundigen. Toch zie ik ook een belangrijk verschil tussen de twee werelden: zowel koks als de mensen die hun maaltijden opeten weten in de breedte door de band meer over eten dan leerlingen en hun ...
De boa die zich rond de kinderbegeleider slingerde
De voorbije weken belandden een aantal teksten over het BOA-decreet (buitenschoolse opvang en activiteiten) van 2021 en de nog onbestaande functie van ‘kinderbegeleider’ in mijn mailbox. Kleuteronderwijs, kinderopvang op school, het zijn niet de meest klassieke onderwijsthema’s op deze blog, maar ze kleuren mee onze wereld en ze roepen vragen op die ook andere onderwijsactoren aanbelangen. Er was eens een BOA Er zijn kinderen ...
Willen maar niet kunnen
Leraren en directies brengen een dubbele boodschap: ze willen meer professionalisering, maar ze volgen ze niet. Ze doen niet wat ze aangeven belangrijk te vinden en overeenstemt met de interesses en noden die ze zelf aangeven. De verklaring voor die tegenspraak zal u wellicht niet verrassen: ze willen wel, maar ze kunnen niet. Elke leraar die nascholing wil volgen zorgt voor een probleem. Hij of zij ...
Ik wil een gids!
Donderdag 9 februari stelde Fatima Yassir van Stichting Innovatie & Arbeid (SERV) de resultaten voor van een interessant kwalitatief onderzoek over de verwachtingen van werknemers bij de start van hun loopbaan en de verwachtingen die werkgevers van hen hebben. De titel Ik wil een gids! balt de kerngedachte goed samen. Dat doet ook de kop van de perstekst: Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt. Voor ...
De leraar als partner van de ouders/verzorgers
Een aantal jaren geleden woedde er in heel wat scholen en in de publieke opinie een debat over de wenselijkheid van het vermelden van klasgemiddelden op schoolrapporten. De voorstanders voerden onder meer aan dat zowel ouders als leerlingen er baat bij hebben. Leerlingen kunnen er zich door positioneren ten opzichte van hun klasgenoten, wat hen ook uitdaagt om beter te presteren. Tegenstanders betwistten dat. Ze benadrukten dat kinderen vooral ...
De moestuin: op-en-top onderwijs
De moestuin is meer dan zomaar een plek waar mensen groenten telen. Het is ook een bijzonder rijke leeromgeving. Natuurlijke leeromgeving Outdooractiviteiten verhogen de motivatie van leerlingen (Pambudi, 2022; Cools & Van Helleputte, 2017). Daar zijn verschillende redenen voor, maar in deze context is de variatie aan activiteiten die de moestuin te bieden heeft alvast een cruciale. Leerlingen kunnen er simultaan verschillende taken uitvoeren in lijn met ...
Feedback²
Dit jaar geef ik terug mijn lievelingsvak in de lerarenopleiding kleuteronderwijs: agogische vaardigheden. In een sociaal beroep als het onze is omgaan met mensen fundamenteel. Beseffen hoe we ons een eerste indruk vormen van leerlingen en hun ouders en omgekeerd hoe zij dat doen van ons en wat daar de gevaren van zijn, is belangrijke stof voor leraren in spe. Ook empathie, actief luisteren, feedback geven en krijgen, zijn ...
5/10
…
De leraar als opvoerder: in woord en daad
Weken terug sloten mijn vrouw en ik onze vakantie af met een veertien uur durende nachtelijke treinrit in een coupé voor zes. Een Frans-Chinees koppel en hun twee jonge kinderen hadden net als wij te lang gewacht om nog een bed te kunnen reserveren. Bovendien zorgde een technische storing er voor dat ons rijtuig van verluchting en verkoeling verstoken bleef. Toch prijs ik me gelukkig, want deze samenloop ...
De verschrikkelijke 42%
Enkele weken terug stelde de OESO een rapport voor met richtlijnen voor een strategie ‘levenslang leren’ in Vlaanderen. Weten dat niet alle volwassenen gelijk zijn is een ding, ze schikken in negen profielen volgens hun motivatie om te leren en de obstakels op hun weg is nog iets anders. Het rapport maakt aanbevelingen op maat. Hoe zinvol een gedifferentieerde aanpak voor de bonte groep van al dan niet ...