Blog voor lerarenopleiders
Feedback²
Dit jaar geef ik terug mijn lievelingsvak in de lerarenopleiding kleuteronderwijs: agogische vaardigheden. In een sociaal beroep als het onze is omgaan met mensen fundamenteel. Beseffen hoe we ons een eerste indruk vormen van leerlingen en hun ouders en omgekeerd hoe zij dat doen van ons en wat daar de gevaren van zijn, is belangrijke stof voor leraren in spe. Ook empathie, actief luisteren, feedback geven en krijgen, zijn ...
5/10
…
De leraar als opvoerder: in woord en daad
Weken terug sloten mijn vrouw en ik onze vakantie af met een veertien uur durende nachtelijke treinrit in een coupé voor zes. Een Frans-Chinees koppel en hun twee jonge kinderen hadden net als wij te lang gewacht om nog een bed te kunnen reserveren. Bovendien zorgde een technische storing er voor dat ons rijtuig van verluchting en verkoeling verstoken bleef. Toch prijs ik me gelukkig, want deze samenloop ...
De verschrikkelijke 42%
Enkele weken terug stelde de OESO een rapport voor met richtlijnen voor een strategie ‘levenslang leren’ in Vlaanderen. Weten dat niet alle volwassenen gelijk zijn is een ding, ze schikken in negen profielen volgens hun motivatie om te leren en de obstakels op hun weg is nog iets anders. Het rapport maakt aanbevelingen op maat. Hoe zinvol een gedifferentieerde aanpak voor de bonte groep van al dan niet ...
Het paradoxale einde van het lerarenberoep door de digitalisering
We zijn een jaar verder sinds de Digisprong werd uitgerold in de Vlaamse scholen. De Digisprong streeft naar een kwaliteitsvolle digitalisering in het Vlaamse onderwijs en daar is een budget van € 375 miljoen euro voor vrijgemaakt. Zonder een evaluatie te willen maken van de Digisprong, willen we dit moment aangrijpen om stil te staan bij de digitalisering van het onderwijs. Die verandert namelijk niet enkel de infrastructuur ...
Discussie over zin of onzin van lesopnames verhult er belangrijkere
In twee recente opiniebijdragen in De Standaard plaatsen Hendrik Vos, U Gent en Wouter Smets, Karel de Grote Hogeschool en collega bestuurder bij VELOV, vraagtekens bij de wenselijkheid van lesopnames in het hoger onderwijs, nu alle lessen terug live kunnen plaatsvinden. Hoe relevant hun kijk ook is, er zijn blinde hoeken aan. Beide docenten vertrekken van de gedachte dat er niets gaat boven livelessen waarin goede ...
Moeten we het op school nog over dorpen hebben?
Hoe wonen we? Hoe zullen we dat in de toekomst doen? Hoe horen we morgen met de ruimte om te springen? Over deze vragen breekt Atelier Vlaams Bouwmeester zich voortdurend het hoofd. Ze zijn ook pertinent voor ons, onderwijsmensen. Wat leren onze kinderen op school over wonen en mogen we een bepaalde toekomstgerichte en zelfs beleidsmatige visie daarop promoten via het onderwijs? Wat de winnares van ...
Leraar-in-Overlevingsmodus
Een enthousiaste, deskundige en ervaren leerkracht voor elk vak, dat wil elke directie, leerling en ouder. Het verwondert dan ook niet dat het beleid heil ziet in de leraar-in-opleiding (LIO). Zij-instromers die hun baan inruilen voor een job als leraar zijn uiteraard gemotiveerd. Zij kunnen wel degelijk een deel van de oplossing zijn, maar een quick win zijn ze zeker niet. Naast zichzelf uitdagen, stellen ze tegelijkertijd ook ...
Vroegtijdige veerkrachtversterking als praktijkshockpreventie?
2022, een nieuw jaar met beste wensen, optimistische verwachtingen en nieuwe dromen. Eerstejaarsstudenten in de lerarenopleiding formuleerden hun nieuwe dromen enkele maanden terug al. Die hoopvolle verwachtingen las ik, midden september, toch in de bevraging die ik deed bij 134 eerstejaarsstudenten van Odisee Hogeschool, campus Aalst (44% de opleiding Kleuteronderwijs en 56% Lager Onderwijs) in het kader van een onderzoeksstage. Hoewel hun verwachtingen door de eerste voorzichtige stappen ...
De zin in burgerschapszin. Verbinding, nuance en multiperspectiviteit in een superdiverse samenleving.
In deze blog ligt de focus op burgerschapseducatie binnen het Vlaams secundair geschiedenisonderwijs. Burgerschapseducatie heeft vele facetten, gaande van ‘burger-zijn’ in de formele betekenis van ieders juridische relatie tot de Belgische rechtsstaat, tot de meer socio-educatieve betekenis van leren samen-leven en samen-zijn en de bijhorende attitude, de positieve levenshouding. Wat betekent burgerschap nu in een pluriforme seculiere samenleving? Jongeren stellen zich vragen over de polarisatie in ...