Blog voor lerarenopleiders
De lessen van een generaal op rust voor het onderwijs
Als leiders van organisaties willen aankaarten hoe complex de problemen waarmee ze geconfronteerd worden zijn, beginnen ze anno 2024 over de VUCA*-wereld vol uitdagingen die een interdisciplinaire en cocreatieve aanpak vergen. Mart de Kruif, een vroegere topman van het Nederlandse leger, doet minder aan newspeak. Hij toont een kaart van Afghanistan die de verhouding tussen alle etnische groepen voorstelt in de periode dat hij daar NAVO-troepen leidde. Elke beslissing ...
Meer bewegen op school, wetenschappelijk onderbouwd
Recent waarschuwden een 70-tal academici en collega’s uit het werkveld in een open brief voor het pseudowetenschappelijke programma Bodymap dat de ontwikkeling van jonge kinderen wil stimuleren via de motoriek. Het Antwerps bedrijfje achter het gelijknamige programma had zijn wetenschappelijke referenties met ChatGPT gegenereerd. Bodymap baseert zich op de reflex-hiërarchische visie op de motorische ontwikkeling die zij voorstelt aan de hand van een zogeheten ontwikkelingslab, een rek met allerlei ...
Motivatie, druk en aandacht
Een studente liet zich in de marge van een mondeling examen ontvallen hoe zwaar de examenperiode woog op haar en haar gezin. Een van haar dochters had gevraagd of ze wel sliep. Dat komt ervan als kinderen mama voor het slapengaan en bij het ontwaken over een cursus gebogen zien zitten. Haar verhaal bevestigde mijn beeld van haar als een heel gemotiveerde sterke leraar in spe. Tegelijk paste dit ...
Prioriteit voor professionaliteit
De woordvoerders van de commissie van wijzen waarschuwen voor cherry-picking in hun rapport. Begrijpelijkerwijs willen ze niet dat de samenhang verloren gaat doordat een partij bewust een of meerdere kernideeën overboord gooit of omgekeerd, concrete beleidssuggesties overneemt in een plan dat vloekt met de geest van het rapport. Tegelijk wekt zo’n waarschuwing wrevel op. Is het niet eigenwijs om zomaar even 70 aanbevelingen als niet voor verbetering vatbaar te ...
Een markante figuur en kaart bij het lerarentekort in Europa
Nog maar enkele jaren geleden vreesden leraren kleuteronderwijs die eind juni bij Odisee hogeschool in Aalst afstudeerden geen werk te zullen hebben op 1 september. Die onzekerheid leidde tot een getrapt beslissingsproces. De eerste beslissing die ze moesten nemen was of ze verder zouden studeren of werk zoeken. Wie besloot verder te studeren, koos doorgaans uit drie opties: een academische opleiding (vaak onderwijskunde of pedagogie), een BaNaBa zorg of ...
DigiSTEM: STEM digitaal verrijkt
Digitaal en STEM: aparte werelden? Kinderen kijken vol verwondering naar de fysieke wereld om zich heen. In die verwondering voor de fysieke wereld ligt de basis om met STEM aan de slag te gaan (Devlieger, Van Houte & Schaffler, 2013). Tegelijkertijd is de wereld steeds meer een digitale wereld en dat heeft zijn consequenties voor ons onderwijs. En het heeft geen zin om beide los van elkaar te ...
To have or not to have
Midden september vond de Boekencheck plaats, een breed gedragen actie die in kaart wil brengen hoeveel kinderen bij het begin van het schooljaar nog niet over het nodige schoolmateriaal beschikken. Meer nog dan diagnosticeren wil de actie de bewustmaking in schoolteams verhogen en bijdragen tot oplossingen. Het LOP Aalst Secundair vond voor het tweede jaar op rij alle secundaire scholen bereid om mee te doen. Dit jaar gingen de ...
eTwinning in de lerarenopleiding: een echte verrijking
De start: een workshop coderen in Estland In 2014 woonde ik als leraar SO een eTwinning-workshop bij over 'coderen' in Tallinn, Estland. Enkele leerkracht-experten bekwaamden me niet alleen in het coderen, ze besmetten me ook met de Erasmus-microbe. Dat bleek een taai beestje, want hoewel ik vrijwel onmiddellijk daarna begon te werken in de lerarenopleiding van Howest University of Applied Sciences, ging ik echt aan de slag met eTwinning ...
Scènes uit een schoolleven
Een heel schooljaar heeft Filip Rogiers in het Weekblad van De Standaard ons laten genieten van tranches de vie van het schoolleven in het GO! Atheneum UNESCO Koekelberg. Als schrijver past hij het principe show, don’t tell toe: hij verkondigt niet dat leraren het verschil maken, hij laat het de lezer zelf opmaken uit zijn beschrijving van lesgevers in interactie met hun al even authentieke leerlingen. De kritische zelfreflectie ...
Een onbekende wereld
Onderwijs en eten hebben veel met elkaar gemeen. We kunnen niet zonder, steken er tijd en geld in en terwijl slechts een minderheid als kok of restaurantrecensent door het leven gaat, zijn we allemaal ervaringsdeskundigen. Toch zie ik ook een belangrijk verschil tussen de twee werelden: zowel koks als de mensen die hun maaltijden opeten weten in de breedte door de band meer over eten dan leerlingen en hun ...