Blog2021-04-28T14:55:49+02:00

Blog voor lerarenopleiders

Prioriteit voor professionaliteit

De woordvoerders van de commissie van wijzen waarschuwen voor cherry-picking in hun rapport. Begrijpelijkerwijs willen ze niet dat de samenhang verloren gaat doordat een partij bewust een of meerdere kernideeën overboord gooit of omgekeerd, concrete beleidssuggesties overneemt in een plan dat vloekt met de geest van het rapport. Tegelijk wekt zo’n waarschuwing wrevel op. Is het niet eigenwijs om zomaar even 70 aanbevelingen als niet voor verbetering vatbaar te ...

8 januari 2024|

Een markante figuur en kaart bij het lerarentekort in Europa

Nog maar enkele jaren geleden vreesden leraren kleuteronderwijs die eind juni bij Odisee hogeschool in Aalst afstudeerden geen werk te zullen hebben op 1 september. Die onzekerheid leidde tot een getrapt beslissingsproces. De eerste beslissing die ze moesten nemen was of ze verder zouden studeren of werk zoeken. Wie besloot verder te studeren, koos doorgaans uit drie opties: een academische opleiding (vaak onderwijskunde of pedagogie), een BaNaBa zorg of ...

11 december 2023|

DigiSTEM: STEM digitaal verrijkt

Digitaal en STEM: aparte werelden? Kinderen kijken vol verwondering naar de fysieke wereld om zich heen. In die verwondering voor de fysieke wereld ligt de basis om met STEM aan de slag te gaan (Devlieger, Van Houte & Schaffler, 2013). Tegelijkertijd is de wereld steeds meer een digitale wereld en dat heeft zijn consequenties voor ons onderwijs. En het heeft geen zin om beide los van elkaar te ...

13 november 2023|

To have or not to have

Midden september vond de Boekencheck plaats, een breed gedragen actie die in kaart wil brengen hoeveel kinderen bij het begin van het schooljaar nog niet over het nodige schoolmateriaal beschikken. Meer nog dan diagnosticeren wil de actie de bewustmaking in schoolteams verhogen en bijdragen tot oplossingen. Het LOP Aalst Secundair vond voor het tweede jaar op rij alle secundaire scholen bereid om mee te doen. Dit jaar gingen de ...

9 oktober 2023|

eTwinning in de lerarenopleiding: een echte verrijking

De start: een workshop coderen in Estland In 2014 woonde ik als leraar SO een eTwinning-workshop bij over 'coderen' in Tallinn, Estland. Enkele leerkracht-experten bekwaamden me niet alleen in het coderen, ze besmetten me ook met de Erasmus-microbe. Dat bleek een taai beestje, want hoewel ik vrijwel onmiddellijk daarna begon te werken in de lerarenopleiding van Howest University of Applied Sciences, ging ik echt aan de slag met eTwinning ...

11 september 2023|

Scènes uit een schoolleven

Een heel schooljaar heeft Filip Rogiers in het Weekblad van De Standaard ons laten genieten van tranches de vie van het schoolleven in het GO! Atheneum UNESCO Koekelberg. Als schrijver past hij het principe show, don’t tell toe: hij verkondigt niet dat leraren het verschil maken, hij laat het de lezer zelf opmaken uit zijn beschrijving van lesgevers in interactie met hun al even authentieke leerlingen. De kritische zelfreflectie ...

12 juni 2023|

Een onbekende wereld

Onderwijs en eten hebben veel met elkaar gemeen. We kunnen niet zonder, steken er tijd en geld in en terwijl slechts een minderheid als kok of restaurantrecensent door het leven gaat, zijn we allemaal ervaringsdeskundigen. Toch zie ik ook een belangrijk verschil tussen de twee werelden: zowel koks als de mensen die hun maaltijden opeten weten in de breedte door de band meer over eten dan leerlingen en hun ...

8 mei 2023|

De boa die zich rond de kinderbegeleider slingerde

De voorbije weken belandden een aantal teksten over het BOA-decreet (buitenschoolse opvang en activiteiten) van 2021 en de nog onbestaande functie van ‘kinderbegeleider’ in mijn mailbox. Kleuteronderwijs, kinderopvang op school, het zijn niet de meest klassieke onderwijsthema’s op deze blog, maar ze kleuren mee onze wereld en ze roepen vragen op die ook andere onderwijsactoren aanbelangen. Er was eens een BOA Er zijn kinderen ...

10 april 2023|

Willen maar niet kunnen

Leraren en directies brengen een dubbele boodschap: ze willen meer professionalisering, maar ze volgen ze niet. Ze doen niet wat ze aangeven belangrijk te vinden en overeenstemt met de interesses en noden die ze zelf aangeven. De verklaring voor die tegenspraak zal u wellicht niet verrassen: ze willen wel, maar ze kunnen niet. Elke leraar die nascholing wil volgen zorgt voor een probleem. Hij of zij ...

13 maart 2023|

Ik wil een gids!

Donderdag 9 februari stelde Fatima Yassir van Stichting Innovatie & Arbeid (SERV) de resultaten voor van een interessant kwalitatief onderzoek over de verwachtingen van werknemers bij de start van hun loopbaan en de verwachtingen die werkgevers van hen hebben. De titel Ik wil een gids! balt de kerngedachte goed samen. Dat doet ook de kop van de perstekst: Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt. Voor ...

13 februari 2023|
Ga naar de bovenkant