Laden Evenementen
Dit evenement is voorbij.

[su_box title=” “]

  • Wens je binnenklasdifferentiatie vaker, bewuster of in diverse vormen te realiseren in de klas?
  • Ben je benieuwd naar de coach in jezelf en wens je jouw coachingsvaardigheden te oefenen?
  • Voor beide doelstellingen zit je goed met dit 5-daagse traject!

[/su_box]

Omschrijving

Gedurende vijf dagen ontdekken we de wondere wereld(en) van binnenklasdifferentiatie en coaching. Je mag je verwachten aan een interactieve cursus, die tevens informerend, inspirerend en activerend werkt.

Het programma wordt opgezet vanuit twee sporen. In spoor 1 bieden we handvaten om binnenklasdifferentiatie in de praktijk te brengen, met als doel: maximaal leren voor elke leerling. Er wordt gebruik gemaakt van het BKD-leer-kracht model als kijkwijzer (Struyven, Coubergs, Gheyssens en Engels, 2015). In spoor 2 spreken we – gekoppeld aan het thema van binnenklasdifferentiatie – ‘de leraar als coach’ aan en zetten we in op coachingsvaardigheden. Daarbij gaan we waarderend te werk (gebaseerd op ‘appreciative inquiry’) aan de hand van de basisinzichten en -vaardigheden van ‘Inspirerend coachen’ (Clement, 2015).

Nascholers

Hans Mennes is docent aan de lerarenopleiding van Thomas More. Hij heeft een jarenlange ervaring als coach-trainer in diverse scholen en organisaties en aan leidinggevende teams.

Katrien Struyven is docent aan de Vrije Universiteit Brussel, vakgroep Educatiewetenschappen. Haar onderwijs en onderzoek focussen op pedagogisch-didactische leerprocessen bij leerlingen en studenten in diverse onderwijssettings. Zij is medeauteur van het boek ‘Ieders leer-kracht. Binnenklasdifferentiatie in de praktijk’, uitgegeven bij ACCO.

Programma

Dag 1 – Spoor 1: Diversiteit in leren – Spoor 2: GRROW-verkennen

In elke klas zijn er heel wat verschillen tussen leerlingen. Er zijn drie verschillen in leren die we inzetten om maximaal leren te bereiken. Via de coachingvaardigheid van exploreren wordt gekeken hoe dat sterk(er) in de praktijk kan worden gebracht. De GRROW wordt als gespreksstructuur gehanteerd.

Dag 2 – Spoor 1: BKD leer-kracht model – Spoor 2: Feedback geven, bekrachtigen en betrokken confronteren

Het BKD-leer-kracht model biedt handvaten om binnenklasdifferentiatie te realiseren. Via de coaching vaardigheid van waarderen en betrokken confronteren geven we feedback en zoeken we naar voorbeelden bij de verschillende principes in het BKD-leer-kracht model.

Dag 3 – Spoor 1: Voorbeelden van differentiatie in de klas – Spoor 2: Uitdagen en inspireren

We bespreken verschillende voorbeelden van binnenklasdifferentiatie die gebruikt kunnen worden in de lessen die inzetten op ieders leer-kracht. Vanuit de coaching vaardigheid ‘uitdagen/inspireren’, dagen we elkaar uit om te leren uit eerdere succeservaringen.

Dag 4 – Spoor 1: Evalueren en differentiëren – Spoor 2: Toelaten en ontspannen

Binnenklasdifferentiatie zet in op sterke leerprocessen om tot maximaal resultaat te komen, resultaten die tevens vastgesteld en beoordeeld worden. We kijken naar evaluatie, zowel in functie van het leerproces van leerlingen als in functie van rapportering. De coachingsvaardigheden toelaten en ontspannen zorgen voor echtheid en lichtheid in de gesprekken.

Dag 5 – Spoor 1: Rol van de lerende – Spoor 2: Leerlingen leren coachen

Om tot krachtige leerprocessen te komen bij élke leerling is de actieve rol van deze laatste essentieel. Ook het leren van elkaar komt daarbij aan bod. We bekijken concreet hoe leerlingen elkaar kunnen ondersteunen en coachen.

Doelgroep

Leraren, docenten en (leraren)opleiders

Data en locatie

Thomas More, Mechelen

§  dag 1: donderdag 9 maart 2017

§  dag 2: vrijdag 10 maart 2017

§  dag 3: donderdag 20 april 2017

§  dag 4: vrijdag 21 april 2017

§  dag 5: vrijdag 5 mei 2017

telkens van 9u00 tot 16u30

Bijdrage

Voor VELOV-leden:

€ 650, inclusief het boek ‘Ieders leer-kracht. Binnenklasdifferentiatie in de praktijk.’, syllabus, koffie en lunch.

Voor niet-VELOV-leden:

€ 665, inclusief het boek ‘Ieders leer-kracht.’, syllabus, koffie en lunch, niet-leden worden hierdoor automatisch lid van VELOV voor één jaar.

Inschrijven

Via deze link.

Initiatief i.s.m. Thomas More Lerarenopleiding Kempen, de Vrije Universiteit Brussel, IDLO, Hogeschool PXL, Education, en de Vereniging voor Lerarenopleiders Vlaanderen.

Getuigenissen

Deelnemers aan Reeks 1 in Hasselt, Augustus-September 2016 concluderen op dag 5:

  • Behapbare, ontspannen en concrete opleiding die je in heel diverse situaties (lespraktijk, begeleidingsgesprekken, eigen leven) op een erg dankbare manier leert toepassen door de koppeling van BKD en coaching.
  • Een erg boeiende opleiding, waarin je jezelf als leerkracht, als coach en als mens tegenkomt, en waarvan je elke keer thuiskomt met een hoofd vol aan inspiratie en vooral zin om aan de slag te gaan.
  • Op een veilige en gestructureerde manier leren coachen en inzichten verwerven in en goesting krijgen voor BKD.
  • Coachen en binnenklasdifferentiatie gaan hand in hand. In deze cursus versterken ze mekaar en werden ze een wezenlijk deel van mezelf als leraar.
  • De combinatie van BKD en coaching is een boeiende insteek om van de deelnemers betere begeleiders en klasmanagers te maken. Op verschillende momenten word je een spiegel voorgehouden wat de persoonlijke leerwinst enorm vergroot. Een aanrader voor iedereen. De groepsoefeningen met deelnemers van andere centra zijn zeer inspirerend.
  • Het traject voor coaching en BKD zorgt ervoor dat je door het doorlopen van de GRROW zin en ideeën krijgt om actief in te zetten op BKD en dit zowel door te kiezen voor kleine als grote acties. De combinatie werkt!
  • Feedback is maat(jes)werk voor het perfecte duo BKD en coaching.
  • Deze hele vorming geeft veel energie en goesting om met de methodiek en inzichten onmiddellijk aan de slag te gaan.
  • Een praktisch-gerichte, inspirerende en uitdagende nascholing die inzichten biedt rond binnenklasdifferentiatie en coaching.
  • Coaching is voor mij een andere manier om stil te staan bij je leerproces. Het geeft je de mogelijkheid om samen tot inzichten te komen die je verder helpen. Het zet je aan het denken en doen. Het is voldoende om een gesprek te hebben zonder onmiddellijke oplossingen aan te reiken.
  • Een zéér praktijkgerichte, inspirerende en energiegevende 5-daagse! Je krijgt meteen goesting om hiermee aan de slag te gaan. Dankjewel!
  • Doe jezelf een cadeau. Leer feedback geven, leer toelaten.
  • Ik heb maar één woord voor deze navorming: ‘TOP’. Het is één van de beste en waardevolle navormingen die ik de laatste jaren gevolgd heb. BKD en coaching werden mooi op elkaar afgestemd. Ik heb vooral geleerd dat feedback ontvangen een cadeau is. Dank u, Katrien en Hans, voor dit cadeau.

 

Gegevens

Datum:
9 maart 2017
Tijd:
09:00 - 16:30
Evenement Categorie:

Locatie

Thomas More Mechelen
Lange Ridderstraat 44
2800 Mechelen, België

Deel ons verhaal, kies je platform

Ga naar de bovenkant